onsdag 9 april 2014

Dethär med att vara föreningsaktiv under sin studietid!

Att vara aktiv, ha en stark vilja att påverka, medverka och förändra är nyckelord som beskriver de som är föreningsaktiva. Både under, före och efter sin studietid!

"Säger man inte sin åsikt eller sina tankar kan man inte heller sedan klaga över att det inte har tagits upp" en av de (o)skrivna reglerna som föreningsmänniskor tar till sig. Viljan att vara med och skapa en förändring föds genom passion för det man gör! Har man passion för något så jobbar man väldigt mål- och resultatinriktat vilket leder till goda resultat!

För en samhällspedagog, studerande eller utexaminerad, är det ypperligt att vara föreningsaktiv. Det handlar om aktivitet, påverkningsmöjligheter, gruppdynamik, ledarkskap och så mycket mer!

Undertecknad har varit med i ett x-antal föreningar och som bäst sitter jag i samhällspedagogernas ämnesförening "Föreningen för studerande vid utbildningsprogrammet för Medborgaraktivitet och ungdomsarbete vid Yrkeshögskolan Novia - MEU r.f." som viceordförande och i Studerandekåren Novium som tutoransvarig för året 2014.
Det är många timmar som läggs ner på detta och många rynkor som uppstår i pannan när man inte vet riktigt hur allt ska göras men man lär sig längs med vägen!

Det bästa med att vara föreningsaktiv under sin studetid är nätverkandet! Du får chansen att träffa andra föreningsaktiva och knyta band som är starka nog att dra en bil med.
Jag ångrar inte en sekund att jag gick med i varken MEU eller i Novium som styrelsemedlem. Det har varit två, snart tre, fina år med MEU och jag är inne på min fjärde månad som tutoransvarig med 8 månader kvar på kalendern! Det är det bästa jag har gjort under min studietid (nästan iallafall).

Tack och hej för mig!
Julia "Dalle" Dahlkvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar