fredag 15 februari 2013

Hello!

Much has happened since the semester started and Noving's been quite busy - we apologise for the long silence!


We kicked off the new year with a lot of zeal and immediately got down to business with a number of different projects. The Week against Racism (week 12) will be one of the highlights of this semester for us, and we've planned a lot of interesting activities that we'll reveal soon enough! Despite the fact that we've got a lot of stuff going on, we did have time to participate in the annual Clientweek (week 5), and even though we didn't win, we were all pretty proud over our accomplishment for the week. We contacted over 20 different clients, which was really stepping out of our comfort zone for us! So, the Clientweek was a success and sort of a milestone for us, because of the commitment of the team and the results it brought us.


Yesterday was also an interesting day for Noving. At 7 AM we climbed aboard a buss and started our journey towards Nakkila, where a mixed group of Teampreneurs from all over the world gathered to take part of the second-ever Friendleadership day, arranged by Tiimiakatemia Learning Network and Partus. There were participants from Novia, Proakatemia, and Tiimiakatemia Mondragon (Spain), as well as many exchange students. We worked the whole day in mixed, multiprofessional groups, first reflecting on the meaning of Friendleadership, and in the afternoon, taking part of a small birthgiving that resulted in a wide range of different kinds of presentations. It was fantastic to work with people from so many different cultures, and the biggest surprise for me was how alike our thoughts were. My group was on the same page from the beginning, and the discussions were easy and flowing. The task itself was perhaps a bit too easy, and it would've been nice to have more time to discuss the problems and possibilities all of us have encountered in this way of studying, but overall, the concept was fantastic. 



And oh - if you're wondering why the blog is suddenly in English, we have the honor of housing two exchange students from the Czech Republic in our team! So, Noving is speaking English the whole semester. Gotta love challenges.

I wish you all a terrific weekend, and we promise you'll hear from us soon again!
Hugs and kisses,
Ada.



tisdag 8 januari 2013

Nytt år, Nya krafter

Nu har vi lämnat 2012 bakom oss och omfamnar det nya året med iver och spänning.
Det var 11 lite morgontröttna men ytterst glada och ivriga Noving-are som en efter en droppade in i klassrummet på måndagsmorgonen. Vi hade årets första träning och det kändes som igår som vi fick jullov. Nog var det skönt med jullov men nog var det också roligt att komma tillbaka och träffa alla härliga Noving-are igen.
Vi har börjat med helt ny struktur för våra studier på det sättet att vi har lagt upp ett schema för oss själva så att vi får så mycket gjort som möjligt. Det betyder att vi är de hela 8 timmarna i skolan varje dag och gör nästan allt tillsammans. Det är bra att sitta och skriva tillsammans med någon för då har man någon som kan hjälpa en eller ge råd då man slirar fast mitt i en bokessä eller något liknande. "Tillsammans är vi starka".

Vi har många nya utmaningar och omstruktureringar framför oss nu på vårterminen. Första utmaningen är att denna vecka ännu jobba på vår marknadsföring. Bloggen ska få ett litet annat utseende, likaså hemsidan. Visitkorten jobbas det också hårt med och de ska skickas in denna vecka för tryck.
En portfolio håller i skrivande stund också på att skapas. Där ska info om utförda projekt finnas så att det är lätt att visa sedan när vi går ut på kundbesök eller studiebesök.

Imorgon åker alla samhällspedagogteam (Noving, Spark & SP12) från Novia ut till en stuga för att brainstorma om vårens projekt. Ska bli riktigt roligt att få planera och utföra projekt tillsammans nu på våren. Får se vad vi hittar på!

Nästa vecka kommer dock kanske den största utmaningen att startas upp. Vi får två utbytesstudenter från Tjeckien med oss då och de ska stanna hela vårterminen. Då kommer alla träningar att gå på engelska och så också en del av projekten. Ska bli intressant att prata engelska hela våren. Kommer säkert att gå lite knaggligt i början men se så börjar det förhoppningsvis flyta på bättre!
Vi kommer att välkomna dem med öppna armar och det ska bli otroligt roligt att ha utomstående personer som kommer och studera med oss igen.

Nytt år, Nya krafter! 2013 here we come!

- Julia (Dalle)

onsdag 19 december 2012

Noving tar jullov!

Vi avslutar höstterminen efter att ha spenderat  tre dagar på en stuga i Vienola utanför Åbo.
Vi har umgåtts tillsammans, planerat våren, haft en avslutande feedback och badat bastu.
En väldigt bra avslutning på Hösten! :)

Med nya krafter och ideér kommer vi tillbaka till studierna 7.1.2013.
Nya utmaningar kommer vi att ha efter jullovet. Bland annat kommer vi att få två utbytesstuderanden så vår utbildning kommer att gå på Engelska under våren. Spännande!


Vi vill också Tacka vår Moe som kommer att lämna oss för att fortsätta med sin Gradu på Hanken.
Noving tackar för en fin höst <3







God Jul och Gott nytt år alla!
Nu tar vi jullov :)



<3 - Sofia

fredag 14 december 2012

Noving goes Helsinki!

Hej alla!
 
Nu är den sista veckan snart slut för Noving innan vi åker iväg på vår "Teambuildning" utfärd innan jullovet börjar.
 Det har varit en hektisk vecka för oss alla. Höstens kurser som skall inlämnas och projekten som skall utföras.
På Tisdagen samlades vi alla morgonpigga studeranden utanför skolan kl.05.30 och satte oss i bilarna för att åka iväg till Helsingfors för att gå på olika studiebesök. När klockan slog 8.00 var vi framme och delade upp oss i två olika grupper ena gruppen åkte till Arbetscentralen SVEPS och den andra gruppen åkte till Helsingfors ungdomscentral. Två väldigt givande besök där vi fick olika insikter på hur arbetet på fältet fungerar och vad man kan arbeta med som blivande Samhällspedagog.
 
Efter att vi åkt spårvagn och gått i snöstorm kom vi fram till Familjelinjen där vi möttes av kaffe och ätbart. Där fick vi bland annat veta om deras mångsidiga verksamhet och vi fick nya inblickar i arbetet med barn och unga.
 
När klockan slog 14.00 så var vi på FDUV där vi fick information om verksamheten och fick prova på bland annat att ligga i ett stimulerande och lugnande vitt rum, testa olika former av föremål som stimulerar olika sinnen så som t.ex. känselsinnet, doft och hörselsinnet. Vi fick även mycket nyttig information om olika lättlästa böcker, annat material som kan stödja inlärningsprocessen för bland annat barn och unga och även för oss studerande.
 
Vid 16-tiden avslutade vi studiebesöken. Trötta men nöjda satte vi oss i bilarna för att trotsa snöstormen och åka tillbaka till Åbo.
 
 
Andelslaget Noving tackar så mycket för alla studiebesök och det goda bemötandet!
 
Extra mycket Tack till:
Peter Rolin, SVEPS
Berit Dahlin, Helsingfors ungdomscentral
Anne Bjaerre, Familjelinjen
Monica Avellan, FDUV
 
 
 
Ha ett skönt veckoslut!
<3 - Sofia
 
 
 
 
 
 
 
 

fredag 30 november 2012

v. 48

Hi everybody!
Jullovet närmar sig med stormsteg, vilket ju är kul i sig men det innebär också att nu ska ALLA skoluppgifter in. Helt otroligt hur snabbt den här hösten har gått men nu är det bara att bita ihop och slutföra allt. De kommande veckorna kommer vi ändå att hinna med allt möjligt kul som studiebesök i Helsingfors och alla möjliga projektutföranden. Updates på väg så fort de är gjorda.
Glad lillajul till alla!

//Moe

onsdag 21 november 2012

Presentationer!

För att ni läsare inte ska vara alldeles borttappade vem vi egentligen är så har vi allihop skrivit en snutt om vem vi är:) Enjoy!

/Moe

Max

22 år, arbetar nu och då på Viking Line som lekledare.
Tittar mycket på serier, filmer och trivs överlag bäst hemma i gott sällskap.
Andra hobbyn är gym och motion i alla former.
Kommer bra överens med de flesta mänskor här på jorden, skulle vilja åka någon dag till månen på ett litet besök.
Gillar Arnold Schwarzenegger!
Allätare.
Är mera av en praktisk person.