Vi avslutar höstterminen efter att ha spenderat tre dagar på en stuga i Vienola utanför Åbo.
Vi har umgåtts tillsammans, planerat våren, haft en avslutande feedback och badat bastu.
En väldigt bra avslutning på Hösten! :)
Med nya krafter och ideér kommer vi tillbaka till studierna 7.1.2013.
Nya utmaningar kommer vi att ha efter jullovet. Bland annat kommer vi att få två utbytesstuderanden så vår utbildning kommer att gå på Engelska under våren. Spännande!
Vi vill också Tacka vår Moe som kommer att lämna oss för att fortsätta med sin Gradu på Hanken.
Noving tackar för en fin höst <3
God Jul och Gott nytt år alla!
Nu tar vi jullov :)
<3 - Sofia
onsdag 19 december 2012
fredag 14 december 2012
Noving goes Helsinki!
Hej alla!
Nu är den sista veckan snart slut för Noving innan vi åker iväg på vår "Teambuildning" utfärd innan jullovet börjar.
Det har varit en hektisk vecka för oss alla. Höstens kurser som skall inlämnas och projekten som skall utföras.
På Tisdagen samlades vi alla morgonpigga studeranden utanför skolan kl.05.30 och satte oss i bilarna för att åka iväg till Helsingfors för att gå på olika studiebesök. När klockan slog 8.00 var vi framme och delade upp oss i två olika grupper ena gruppen åkte till Arbetscentralen SVEPS och den andra gruppen åkte till Helsingfors ungdomscentral. Två väldigt givande besök där vi fick olika insikter på hur arbetet på fältet fungerar och vad man kan arbeta med som blivande Samhällspedagog.
Efter att vi åkt spårvagn och gått i snöstorm kom vi fram till Familjelinjen där vi möttes av kaffe och ätbart. Där fick vi bland annat veta om deras mångsidiga verksamhet och vi fick nya inblickar i arbetet med barn och unga.
När klockan slog 14.00 så var vi på FDUV där vi fick information om verksamheten och fick prova på bland annat att ligga i ett stimulerande och lugnande vitt rum, testa olika former av föremål som stimulerar olika sinnen så som t.ex. känselsinnet, doft och hörselsinnet. Vi fick även mycket nyttig information om olika lättlästa böcker, annat material som kan stödja inlärningsprocessen för bland annat barn och unga och även för oss studerande.
Vid 16-tiden avslutade vi studiebesöken. Trötta men nöjda satte vi oss i bilarna för att trotsa snöstormen och åka tillbaka till Åbo.
Andelslaget Noving tackar så mycket för alla studiebesök och det goda bemötandet!
Extra mycket Tack till:
Peter Rolin, SVEPS
Berit Dahlin, Helsingfors ungdomscentral
Anne Bjaerre, Familjelinjen
Monica Avellan, FDUV
Ha ett skönt veckoslut!
<3 - Sofia
fredag 30 november 2012
v. 48
Hi everybody!
Jullovet närmar sig med stormsteg, vilket ju är kul i sig men det innebär också att nu ska ALLA skoluppgifter in. Helt otroligt hur snabbt den här hösten har gått men nu är det bara att bita ihop och slutföra allt. De kommande veckorna kommer vi ändå att hinna med allt möjligt kul som studiebesök i Helsingfors och alla möjliga projektutföranden. Updates på väg så fort de är gjorda.
Glad lillajul till alla!
//Moe
Jullovet närmar sig med stormsteg, vilket ju är kul i sig men det innebär också att nu ska ALLA skoluppgifter in. Helt otroligt hur snabbt den här hösten har gått men nu är det bara att bita ihop och slutföra allt. De kommande veckorna kommer vi ändå att hinna med allt möjligt kul som studiebesök i Helsingfors och alla möjliga projektutföranden. Updates på väg så fort de är gjorda.
Glad lillajul till alla!
//Moe
onsdag 21 november 2012
Presentationer!
För att ni läsare inte ska vara alldeles borttappade vem vi egentligen är så har vi allihop skrivit en snutt om vem vi är:) Enjoy!
/Moe
/Moe
Max
22 år, arbetar nu och då på Viking Line som lekledare.
Tittar mycket på serier, filmer och trivs överlag bäst hemma i gott sällskap.
Andra hobbyn är gym och motion i alla former.
Kommer bra överens med de flesta mänskor här på jorden, skulle vilja åka någon dag till månen på ett litet besök.
Gillar Arnold Schwarzenegger!
Allätare.
Är mera av en praktisk person.
Minerva
Är en svensk inflyttad till Åbo som jobbar med förebyggande och skapande verksamhet med varierande målgrupper. Efter utbildningen beger hon sig till Jakobstad för att studera grafisk planering.
Moe
Eller rättare sagt Moe om man frågar resten av teamet, ekonomstuderande som halkat in på samhällspedagoglinjen för att få läsa ett intressant och mer praktiskt biämne än vad Åbo Akademi har att erbjuda.
Gillar diverse pysselgrejer, tillverkar egna smycken och har även fått upp ögonen för fotografering den senaste tiden. Har en svaghet för muminböcker, Haruki Murakami, choklad och människor som kan få en att skratta hysteriskt utan orsak. Hoppas på en karriär inom Human Resources eller liknande branch där man får jobba med intressanta människor och stöta på nya utmaningar varje dag.
Gillar diverse pysselgrejer, tillverkar egna smycken och har även fått upp ögonen för fotografering den senaste tiden. Har en svaghet för muminböcker, Haruki Murakami, choklad och människor som kan få en att skratta hysteriskt utan orsak. Hoppas på en karriär inom Human Resources eller liknande branch där man får jobba med intressanta människor och stöta på nya utmaningar varje dag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)